Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen refurbished en tweedehands?

Tweedehands: Dit zijn toestellen die rechtstreeks van een vorige eigenaar komen, vaak via verkoopplatforms. Ze worden meestal niet gecontroleerd of hersteld. Wat je ziet, is wat je krijgt, zonder garantie. De prijs is vaak laag, maar je loopt risico op verborgen gebreken.


Refurbished: Refurbished toestellen doorlopen een uitgebreide kwaliteitscontrole met tot 60 controlepunten, waarbij onderdelen zoals: de batterij, het scherm of de harde schijf worden vervangen indien nodig. Het grote voordeel? Bij ons krijg je standaard 2 jaar garantie, uitbreidbaar tot 3 jaar, wat zekerheid geeft over de kwaliteit en werking. Hoewel iets duurder, zijn refurbished toestellen betrouwbaarder en duurzamer.


Wil je meer te weten komen over dit onderwerp? Lees onze blog over het verschil tussen refurbished en tweedehands.

Waarom zou ik refurbished kopen bij Back in Use?

Als je bij Back in Use koopt, draag je meer dan je steentje bij tot een betere​ samenleving. Niet alleen worden er minder kostbare en snel verdwijnende ​​grondstoffen van onze planeet teruggedrongen. Wij zorgen er ook voor dat een deel van jouw ​aankoop wordt omgezet in natuur. Hiervoor planten wij samen met Natuurpunt en​ Natagora bomen aan om onze natuur een handje te helpen.

Is refurbished betrouwbaar?

Refurbished kopen is bij ons zeker betrouwbaar. Alle toestellen hebben bij ons een grondige inspectie, harde reset, cosmetische opwaardering en gedetailleerde tests ondergaan tot op 60 controlepunten, vooraleer deze verkocht worden. Bovendien geven wij standaard 2 jaar garantie op alle toestellen.

Vanwaar komen jullie producten?

Via ons moederbedrijf en pionier in de circulaire economie, Out of Use, geven we een nieuw leven aan afgeschreven of ongebruikt toestellen van bedrijven, scholen en andere organisaties. Dat doen we door deze toestellen, zoals laptops en smartphones, herbruikbaar te maken (refurbishen) of waardevolle grondstoffen te recycleren. Om ons assortiment steeds up-to-date te houden, vullen we naast onze eigen verwerkte producten ook aan met hoogwaardige toestellen van betrouwbare collega-refurbishers.

Wat houden de productcondities precies in?

Premium: Dit toestel in topconditie is nauwelijks te onderscheiden van nieuw

Het toestel is nauwelijks te onderscheiden van nieuw. Ze werden al eens gebruikt, maar zijn bijzonder goed onderhouden. De behuizing kan hoogstens een haast onzichtbaar spoortje van licht gebruik tonen, maar het scherm is helder en krasvrij. Enkel bij erg scherpe lichtinval kan er eventueel een miniem teken van gebruik zichtbaar zijn, maar tijdens normaal gebruik merk je daar niets van.


Uitstekend: Dit toestel heeft lichte gebruikssporen zoals krasjes of deukjes

Het toestel toont een beetje karakter. Je ziet dat het een eerder leven heeft gehad: de behuizing kan lichte krasjes of kleine gebruikssporen vertonen, en ook op het scherm kunnen fijne oppervlakkige krasjes aanwezig zijn. Die hebben echter geen invloed op de werking of leesbaarheid van het scherm.


Nieuw: Ongebruikt toestel zonder enige gebruikssporen

Deze toestellen zijn nieuw en vaak nog ongeopend in de originele doos. Je hebt dus alle luxe van een compleet nieuw toestel en je betaalt een lagere prijs dan elders.


Voor duidelijke en transparante beelden van onze condities kun je terecht op onze conditiepagina.

Hoeveel procent is de batterijcapaciteit van de toestellen?

Elk toestel die wij verkopen, beschikt over een batterij met een minimale capaciteit van 70% (voor laptops) en 80% (voor smartphones en tablets). Voldoet de batterij niet aan deze standaard, dan vervangen wij ze vóór verkoop. Zo ben je altijd zeker van een toestel met een uitstekende batterijconditie. Daarnaast voeren we een uitgebreide dischargetest uit, waarbij het toestel gedurende 10 minuten intensief wordt getest.

Bij vragen over de batterijconditie, mag je deze informatie altijd opvragen bij onze klantendienst via info@backinuse.be.

Welke software wordt er geïnstalleerd op de toestellen?

We installeren steeds het besturingssysteem Windows 11 Pro (Windows 10 Pro voor bepaalde desktops) op het toestel. Check altijd de specificaties van het toestel onderaan de productpagina. Bijkomende software zoals Microsoft Office dien je achteraf zelf aan te kopen en is niet te koop bij ons.

Heeft mijn laptop een origineel toetsenbord?

Niet alle laptops worden geleverd met het originele toetsenbord. Sommige toetsenborden worden tijdens het refurbishmentproces vervangen of bestickerd. Omdat de voorraad snel en veel varieert, kunnen we niet altijd meegeven of het om een origineel klavier gaat of niet.


Bij twijfel mag je deze informatie altijd opvragen bij onze klantendienst via info@backinuse.be.

Heb ik garantie op mijn aangekocht toestel?

Op al onze toestellen die wij verkopen heb je standaard 2 jaar garantie. Bovendien kun je de garantie eenvoudig uitbreiden met 1 extra jaar (in totaal 3 jaar garantie), mits toeslag die vermeld staat op onze webshop.


Voor meer informatie over onze garantievoorwaarden kun je terecht op onze garantiepagina.

Op welke onderdelen is de garantie van toepassing?

Onze garantie dekt alle hardware-defecten. Hierin zit geen garantie op kwaliteitsafname van de batterij. Als er binnen 2 jaar na aankoop een defect of probleem is dat niet wordt veroorzaakt door verkeerd gebruik van externe factoren (zoals val- of waterschade), zullen wij als verkoper de verantwoordelijkheid nemen voor de reparatie of vervanging van het toestel.


Voor meer informatie over onze garantievoorwaarden kun je terecht op onze garantiepagina.

Kan ik ter plekke langskomen om te bestellen?

We zijn momenteel enkel actief als webshop en kunnen enkel online bestellingen verwerken. Alle bestellingen worden vanuit ons magazijn naar jou thuis verstuurd. We beschikken niet over een fysieke winkel. Ter plekke langskomen is dus niet mogelijk.

Hoe kan ik veilig betalen?

Als je je selectie hebt gemaakt en je bevestigt je bestelling, dan kan je kiezen uit verschillende beveiligde betaalmethodes. Wij garanderen een doorgedreven bescherming van je betaling en je persoonlijke gegevens volgens de GDPR-wetgeving

Hoe betaal ik met ecocheques?

Wij aanvaarden momenteel enkel Edenred Ecocheques als betaalmethode. Om hier gebruik van te maken, voer je de volgende stappen uit:


1. Vervolledig je bestelling en klik op het winkelwagentje.

2. Vul indien gewenst instructies of een btw-nummer in en klik op "Checkout".

3. Vul je contactgegevens en adres in en kies "Betaling voor MultiSafepay".

4. Klik op "Nu betalen". 

5. Je krijgt een menu te zien met bovenaan opties voor ecocheques, kies "Edenred Ecocheques".

6. Volg de instructies en rond je betaling af.


Niet genoeg saldo op je ecochequeskaart? Dan kan je er ook voor kiezen om de betaling deels met ecocheques en deels met een andere betaalmethode af te ronden. Hiervoor volg je dezelfde stappen. Na de ecochequestransactie duid je ook jouw betaalkaart aan in het menu en vervolledig je de betaling.


Voor meer informatie over de betalingen met ecocheques kun je terecht op deze ecochequespagina.

Kan ik mijn bestelling nog annuleren of wijzigen na betaling?

Zolang je bestelling nog niet verwerkt is door onze medewerkers op de verzendafdeling, is het mogelijk om wijzigingen of annuleringen door te geven. Neem hiervoor z.s.m. contact op met de klantendienst via +32 (0)11 85 13 78. Zodra je een mail hebt ontvangen met je track & trace code, wil dat zeggen dat je bestelling ingepakt en aangemeld is bij de postdienst. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om een wijziging of annulering door te geven.

Ik ben een bedrijf of organisatie en wens aan te kopen. Hoe doe ik dit?

Heb je een specifieke aanvraag voor je bedrijf of organisatie? Dan kan je het formulier voor zakelijke klanten invullen en nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Je kan ons ook rechtstreeks bereiken via info@backinuse.be. Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk naar welke toestellen of specificaties je op zoek bent.

Kan ik mijn product zelf komen afhalen bij jullie?

Alle bestellingen worden online verwerkt en daarna per post opgestuurd naar je thuis. Enkel bij grote uitzondering en na overeenstemming met onze klantendienst is het mogelijk om een pakket zelf af te halen.

Is de levering altijd gratis?

De verzendkosten zijn gratis bij alle bestellingen vanaf 100 euro. Is je aankoop minder dan 100 euro, dan wordt een verzendkost van 12 euro aangerekend.

Wat zijn de levertijden?

Vanaf de bestelling bij ons toekomt en je een bevestigingsmail hebt ontvangen, leveren wij binnen de 5 werkdagen je pakje. Bij grote bestellingen of monitors groter dan 34 inch kan de levering, afhankelijk van de drukte, later dan de beloofde 5 werkdagen plaatsvinden.

Wie levert mijn pakje?

Je bestelling wordt geleverd via een erkende externe koerierdienst. Bij grote bestellingen of monitors groter dan 34 inch, kunnen we beslissen om de levering via eigen transport uit te voeren. In dat geval wordt een leverafspraak ingepland en tijdig met jou gecommuniceerd.

In welke landen worden pakjes geleverd?

We leveren momenteel in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.

Geldt er herroepingsrecht/bedenktijd?

Ja, tot 14 dagen na de ontvangst van je bestelling heb je recht om het product te retourneren zonder opgave van reden. Je kan alleen aanspraak maken op het herroepingsrecht wanneer je het product niet gebruikt hebt na ontvangst. Je meldt de retour aan via het online retourformulierDe verzendkosten voor het terugsturen van het product zijn voor de klant bij herroepingsrecht.


Voor meer informatie over de herroepingsrecht/bedenktijd kun je terecht op onze herroepinsgsrecht-pagina.

Hoe vraag ik een retour onder garantie aan?

Is er een defect aan je toestel en wil je een beroep doen op je garantierecht? Dan kan je je toestel steeds kosteloos retourneren. Je vult hiervoor het online retourformulier in. Je krijgt dan van ons een retourlabel en verdere instructies opgestuurd. Stuur indien mogelijk ook enkele foto's of video's van het defect. Zo kunnen we meteen inschatten of we je al dan niet vanop afstand kunnen verder helpen.

Wat als mijn toestel defect is en de garantie is verstreken?

Onze hersteldienst kan je toestel nog steeds proberen te repareren. Vul hiervoor het online contactformulier in op onze webshop en wij nemen contact met je op. Als je beslist om je toestel door ons te laten herstellen, dan gaan onze technici voor jou aan de slag. Zij zullen een inschatting maken van de schade en je op de hoogte brengen van de herstelprijs. Zo kan je alsnog beslissen of je de herstelling wil laten doorgaan of je liever een ander toestel koopt bij Back in Use.